Leta i den här bloggen

torsdag 24 mars 2011

Lasagne med ädelost

Sambon läste gårdagens inlägg och undrade varför man åkte till Ge-kås när man egentligen inte behöver något och om man nu inget behövde, hur kom det sig att det blev så dyrt. Ja vad svarar man på det???? =)

Här kommer receptet på gårdagens ljuvliga middag (och dagens lunch):

Lasagne med ädelost

lasagne med ädelost
4 port

12 lasagneplattor
150 g ädelost

Köttfärssås:
1 liten gul lök
smör till stekning och formen
400 g köttfärs
1 burk krossade tomater
1 buljongtärning
1 tsk oregano
1 tsk basilika
1 krm vitpeppar
1 tsk salt

Ostsås:
50 g smör
1 dl vetemjöl
1 liter mjölk
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
200 g riven ost

Gör så här:
Köttfärssås: skala och hacka löken. Hetta upp smör. Fräs löken. Lägg i färsen och stek det smulig. Tillsätt tomatkross, buljongtärning och kryddor. Låt såsen koka 15 min. Sätt ugnen på 200 grader.

Ostsås: Smält smöret i en kastrull, vispa i mjöl och späd med mjölk. Smaksätt med salt och peppar. Låt såsen puttra 10 min under omrörning. Ta av kastrullen från värmen och rör ner osten.

Smörj en ugnssäker form. Häll lite ostsås i botten. Varva lasagneplattor med såserna, börja och sluta med ostsås. Smula lite ädelost ovanpå  varje lager köttfärssås. Gratinera mitt i ugnen ca 30 min. Låt lasagnen vila lite innan den serveras. Servera med sallad.


 yummie!!!!
Nästa gång det blir lasagne här hemma ska jag testa ett recept på indisk lasagne som jag tycker ser gott ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar