Leta i den här bloggen

tisdag 12 augusti 2014

Karlas Barbapapa-tårta och 2 långpannekakor

Hittade lite bilder på några tårtor jag bakat som jag inte visat, har inte gjort en tårta sedan Colin fyllde 3 i september. Denna tårtan är från när min väns dotter fyllde 4 i mars förra året!! Hoppas jag hittar ork och lust att göra tårta snart igen....Colin blir ju 4 i september.




Sen lilleman föddes i mars har det mest blivit lättbakade kakor, då är långpannekakor perfekt. Har nu i sommar testat dessa två recepten, ena är som en blandning mellan hallonkaka och hallonpaj. Jättegod precis som den är och jättegod med vaniljsås till....men vaniljsås passar ju nästan till allt  :) .
Den andra är som en lättbakad variant av vaniljhjärtan, god men väldigt mäktig så gör inte förstora bitar.
Har tyvärr inte tagit några bilder på kakorna, får komma ihåg att göra det nästa gång jag bakar dem...


Smuliga hallonrutor i långpanna
26–30 bitar

5 dl strösocker
8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
250 g smör, smält
1 msk vaniljsocker
3 ägg
3 dl naturell yoghurt
ca 100 g hallon, färska eller frysta

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda strösocker, mjöl och bakpulver i en stor bunke. Tillsätt smöret och blanda ihop allt till en smuldeg.
Mät upp 3 dl smuldeg och lägg det i en liten bunke (detta ska strös över kakan).
Tillsätt vaniljsocker, ägg och yoghurt i den stora bunken. Rör ihop allt till en smet.
Bred ut smeten i en smord och bröad långpanna, ca 28 x 35 cm.
Strö hallonen jämnt över kakan och tryck ner dem lite. Strö över smuldegen från den lilla bunken.
Grädda kakan längst ner i ugnen i 20–25 min (jag har min lite högre upp då min ugn gärna bränner mina kakor annars). Låt den svalna i formen innan du skär den i rutor med en kniv.

Första mötet med lillebror....

Vaniljrutor i långpanna
42 rutor

500 g smör
10 dl vetemjöl
4 dl strösocker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver

Fyllning:
4 ägg
2 dl kesella
5 dl crème fraiche
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
Garnering
florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Arbeta snabbt ihop smör, mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver till en smuldeg i en matberedare. Tryck ut hälften av smuldegen i en långpanna med bakplåtspapper ca 30×40 cm.
Blanda ägg, kesella, crème fraiche, socker och vaniljsocker.
Häll fyllningen över degbottnen i långpannan.
Smula resten av degen ovanpå fyllningen.
Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min.
Pudra över florsocker precis före servering.

Tips! Om du har en mindre matberedare kan du behöva göra degen i två omgångar. Mät upp halva mängden av ingredienserna och arbeta ihop. Tryck ut degen i långpannan, häll på fyllningen och arbeta sedan ihop resten av degingredienserna och smula på toppen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar