Leta i den här bloggen

lördag 7 maj 2011

Fiskarhustruns torskrygg

Ännu en underbar helg är här! Den startade perfekt igår då jag var med Cornelias dagis på utflykt, hur mysigt som helst....vilka härliga barn. Vi började med lek och korvgrillning nere vid sjön innan vi åkte buss och kollade på lamm i Pukared. En hellyckad dag med både en trött dotter och en trött mamma när vi kom hem =). 

grillad korv och festis,
det är livet!

I Pukared föder de upp lamm som sedan slaktas och styckas och säljs till privatpersoner, ni kan läsa mer på deras fina hemsida: Himledalens lamm. Jag är jättesugen på att beställa ett lamm. Ska bara övertala sambon både att han faktiskt gillar lammkött (tror att det är någon fix idé han fått för sig) och att jag borde få ha en frysbox i garaget där vi kan förvara det och mycket annat som inte får plats i frysen här inne. Min back-up plan till att få beställa ett lamm är att övertala föräldrarna om att de vill ha ett halvt så vi kan dela =). Tänk så mycket goda lammrätter jag kunde laga!!!!!

Hej alla lammen

Vi var även inne en sväng i stan i går och fick äntligen beställt nya trädgårdsmöbler som jag hoppas kommer nästa helg senast....

Idag så har vi grejat hemma och nu i kväll testade vi ett nytt recept som jag hittade hos Gourmetmorsan: Fiskarhustruns torskrygg, sambon kunde inte bestämma sig om det var jättegott, eller helt fantastiskt gott =). Så detta receptet rekommenderar vi starkt.

  
Fiskarhustruns torskrygg 
4 portioner
4 st torskryggfiléer
salt
vitpeppar
1 paket bacon
1/2 purjolök
1 burk champinjoner (jag tog 10 färska champinjoner som jag skivade)
Sås:
2 burkar cremé fraiche
½ - 1 tsk cayennepeppar
1 msk dijonsenap
2-3 msk hummerfond
2-3 msk hackad dill
räkor, färska skalade eller i lake
dill

Strimla bacon och stek en stund innan du tillsätter strimlad purjolök och skivade champinjoner, låt steka med tills det får fin färg.
Lägg i ugnsfast form. Salta och peppra torsken och lägg ovanpå.
Blanda ingredienserna till såsen och häll över fisken.
Ställ in formen i ugnen på 200°C i 15-20 minuter.

Garnera med räkor och dill.
Servera med pressad potatis och grönsaker.



Måste även visa mina nya fina salladsskålar som jag är lite kär i:

 

Visst är de underbara!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar