Leta i den här bloggen

onsdag 23 mars 2011

Banankaka

Vilket underbart väder det var i förmiddags, hoppas nu våren är här för att stanna!!!!

I dag så hade jag tänkt att ha en bakdag här hemma när prinsessan var på dagis, men när jag hade lämnat av henne så kände jag inte alls för det utan tog bilen och lilleman och styrde mot Ge-kås...=). Var egentligen inget jag direkt behövde men kände verkligen för att komma hemifrån lite.

Väl hemma igen så hade jag lite tid att slå ihjäl innan det var dags att hämta henne så jag passade på att slänga ihop 2 mjuka kakor. Ville så gärna testa mina nya, fina engångsformar i papp som jag köpte förra veckan när vi var i Göteborg.

Tänk vilken förvandling några bruna bananer kan genomgå.....jag tycker inte vanlig sockerkaka är något speciellt, men en riktigt saftig banankaka kan jag ofta bli sugen på. Jag äter inte bananer om de inte är gulgröna, brunfläckade bananer passar bara till bakning och matlagning om ni frågar mig. Fix idé???? Japp, men jag tycker inte det är gott helt enkelt.....och det är en perfekt anledning till att slänga ihop en liten banankaka =).

Här kommer mitt favorit recept på vanlig hederlig banankaka:

Ljus Banankaka

Saftig banankaka!
De fina pappformarna är perfekta att baka i och ge bort
istället för en blomma om man ska bort. Dessa söta
formarna är köpta på Åhlens.
1 ägg
1 ½ dl socker
2 ¼ dl mjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker
2 bananer
1 msk grädde
½ dl smält smör

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver och vaniljsockret, rör ner i smeten.
Mosa bananerna med grädden och smöret, rör ner i smeten.
Smöra och bröa en form, häll i smeten.
Grädda på 175 grader i ca 40 minuter.



Nu i kväll så har vi ätit världens godaste lasange, eller i alla fall den godaste jag ätit =). Recept och bilder kommer i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar