Leta i den här bloggen

torsdag 17 mars 2011

Fylld Köttfärslimpa

Förra torsdagen hade jag tjejmiddag här hemma, jag bjöd på Fylld Köttfärslimpa och till efterrätt Päron och Nougatpaj. Efterrätten var ett nytt recept som lät väldigt gott men som gjorde mig väldigt besviken, så det receptet ska ni få slippa. Lite trist att bjuda på något som man själv inte tycker är gott, men man måste ju våga testa nya recept. Men nästa gång tjejerna kommer ska jag bjuda på något jag vet är gott =)! 
Köttfärslimpan som är fylld med parmaskinka, mozzarellaost och ruccola är verkligen jättegod och inte alls speciellt svår att göra.

Fylld Köttfärslimpa
Fylld Köttfärslimpa
4 port.
Ugn : 200 grader.

1/2  dl ströbröd          
1 1/2 dl mjölk        
400 g köttfärs     
2 små  finhackade charlottenlökar
1 ägg
2 mozzarellaostar
3 - 4 skivor parmaskinka
ruccola
flytande margarin

Sås:
Skyn + vatten
1 msk kalvfond
1 dl matlagnings grädde
1 msk maizena snabbredning
Gör så här:
Låt ströbrödet svälla i mjölken i 5 min.
Tillsätt färs, salt , peppar, lök och ägg och blanda väl.
Ta fram gladpack och bred ut färsen ovanpå.
Lägg som en "sträng" i mitten av den uppskurna mozzarellan och parmaskinkan, och lägg hackad ruccola överst.
Sen rullar du ihop färsen med gladpacken runt omkring, till en "limpa".
När det är klart tar du försiktigt bort gladpacken och lägger över "limprullen" i en smord ugnsäker form.
Ringla över flytande margarin och tilllaga i ugn i ca 45 minuter. Låt köttfärslimpan vila lite innan du skär upp den och gör under tiden såsen.
Koka upp skyn med lite vatten, fond och grädde. Red av. Smaka av med salt och peppar. Servera med klyftpotatis och kokta grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar