Leta i den här bloggen

onsdag 16 mars 2011

Välkommen till mitt lilla cyberkök!



Den här bloggen är i första hand skapad för min egen skull, för att jag ska ha någonstans att samla alla mina favoritrecept. Jag älskar att laga mat, baka och att äta god mat och sötsaker. Ja man kan nog säga att kalorier är något jag har svårt att låta bli =). Alla recept jag lägger ut här har jag testat och skulle aldrig lägga ut något jag inte gillade själv, men sen är ju alltid smaken olika. Och självklart även om bloggen i första hand är för min skull är det ju kul om nån annan oxå har glädje av den, så VÄLKOMMEN!

Detta recept är något jag läst i ett flertal bloggar och som ALLA verkar älska så jag var bara tvungen att testa. Säger bara WOW!!!!!! Helt underbar, så har ni inte testat denna fantastiska kaka så gör det!
 
OOEY GOOEY BROWNIES

ooey gooey brownie
Botten:
120g smör
120g mörk Choklad
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 krm salt

100g hackad mjölkchoklad

150g mini marshmallows

1 burk dulce de leche (dvs en burk kondenserad mjölk som kokas på svag värme i 3-4 timmar. Fyll på då och då med vatten i kastrullen, burken skall vara täckt under hela kokningen)

Chokladtryffeltäcke:
125g hackad mjölkchoklad
125g hackad mörk Choklad

1,5 dl vispgrädde

Gör så här:  
Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten blir jämn och fin.  Lägg bakplåtspapper i en mindre plåt/form, ca 20×30cm och smörj med smör. Bred ut smeten i formen och grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min. Tag ut kakan ur ugnen och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg. Bred över dulce de leche över marshmallow lagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de leche-lagret. Låt stelna och skär i bitar.

Servera gärna med lättvispad grädde eller riktigt god vaniljglass. 

Skär brownien inte i för stora bitar då den är väldigt mäktig. Går alldeles utmärkt att frysa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar