Leta i den här bloggen

tisdag 29 mars 2011

Hamburgare

I gårkväll så hade jag en trött dotter som ätit dåligt hela dagen, så det fick bli ett säkert kort som hon väldigt sällan säger nej till "Burga" eller hamburgare som det egentligen heter =). Har alltid liggande i frysen färdiga att ta fram lata dagar. Har även alltid Frisco hamburgebröd hemma, vilket är det särklass godaste hamburgebrödet om ni frågar mig. Testar lite olika hamburgerecept och nu sist så var det ett recept jag hittade inne hos Gourmetmorsan som jag gav mig på, väldigt saftigt och gott. Fungerar både till hamburgare och köttbullar.

bra att ha färdigt i frysen och ta fram lata dagar
Burgare/köttbullar

500 g blandfärs
1 ägg
1/2 dl havregryn
1 msk potatismjöl
2-3 msk koncentrerad kalvfond
1 gul lök
1 nypa salt
2 krm svartpeppar
1 nypa socker

Gör så här:
Blanda samman allt ingredienserna utom blandfärsen.
Kör löken i mixer så det blir som en puré. Blanda smeten
med blandfärsen. Forma till hamburgare och stek på medelvärme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar