Leta i den här bloggen

onsdag 30 mars 2011

Rulltårtor med frisk smak av citrus

I går så hade vi lite besök här hemma av finaste Teo och hans mamma, Cornelia fick leka av sig lite och jag fick sitta och umgås med en underbar vän som jag ser alldeles för sällan numera. På förmiddagen så bakade jag och Cornelia 2 sorters rulltårtor så vi skulle ha något att bjuda på. Blev 2 nya sorter, en Kokos- och chokladrulle med limekräm och en Himmelskt god chokladrulle. Ingen av dem var typisk söt som "vanlig" rulltårta med sylt i utan väldigt friska med mycket smak av citrus.

Kokos- och chokladrulle med limekräm

frisk smak av lime
Botten:
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk bakpulver
1/2 dl riven kokos

Kräm:
1 lime
100 g rumstempererat smör
2 dl florsocker
några droppar grön hushållsfärg

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, bakpulver, kokos och kakao och rör ner i smeten. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, ca
30 x 40 cm. Häll i smeten.
Grädda mitt i ugnen ca 5 min. Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper och dra bort det papper som kakan gräddats på. Låt kakan kallna under bakduk.
Skölj limen noga i ljummet vatten. Riv skalet (bara det gröna) och pressa ur saften. Rör smör och florsocker smidigt. Tillsätt limeskal och limesaft. Färga krämen svagt grön med hushållsfärg (jag hade ingen grön så jag tog gul).
Bred krämen på kakan och rulla ihop hårt. Förvara kakan kallt till servering. Går bra att frysa.

Himmelskt god chokladrulle 

frisk smak av citron
Botten:
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl potatismjöl
2 1/2 msk kakao
1 1/2 tsk bakpulver

Fyllning:
300 g krämig färskost
1 dl cremé fraiche
1/2 dl florsocker
1 dl lemoncurd

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Botten: Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver väl. Rör ner i äggsmeten.Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 30 x 40 cm. Häll i smeten.
Grädda mitt i ugnen ca 5 min. Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper och dra bort det papper som kakan gräddats på. Låt kakan kallna under bakduk.
Fyllning: Vispa färskost, cremé fraiche och florsocker slätt med elvisp. Bred krämen på kakan. Ringla över lemoncurden. Rulla ihop. Förvara kallt till servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar