Leta i den här bloggen

lördag 26 mars 2011

Vaniljbullar

Hann även med att baka en sats bullar igår innan det var daxs att hämta Cornelia på dagis. Blev min favorit, vaniljbullar...MUMS!!
Söta små bullformar med små
kanelbullar på från Lagerhaus
Jag tycker att det är lite tråkigt att bullarna ofta jäser ut så formarna inte syns, så idag när jag hade så fina formar testade jag att baka i muffinsplåten. Det blev faktiskt jättebra, fick bara göra dem något mindre. Av denna sats får jag normalt ut 24 bullar, men i dag fick jag ut 24 bullar och en längd. Men bullarna blev inte direkt små ändå.




finns det något godare än varma,
nybakade bullar tillsammans
med ett glas kall mjölk
Vaniljbullar
ca 24 st

Deg:
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
½ tsk salt
1 tsk kardemumma
ca 13 dl vetemjöl (12+1 till utbaket)

Fyllning:
100 g rumsvarmt smör
6 msk socker
3 msk vaniljsocker

Pensling:
ägg

Gör så här:

1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37°.
Lägg jästen i en bunke och lös den i lite av degvätskan.
Tillsätt resten av vätskan samt salt, socker och kardemumma.
Arbeta in mjölet till en smidig deg. Låt vila under bakduk
ca 40 min.
2. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den igen. Dela den på hälften och kavla ut varje del till en platta ca 40 x 25 cm.
Blanda samman fyllningen och bred ut hälften på varje degplatta.
Rulla ihop till rullar från långsidan.
3. Skär varje längd i ca 12 bullar och ställ dem i bullformar på plåtar med bakplåtspapper. Täck med bakduk. Låt bullarna jäsa 30 min.
Sätt ugnen på 250°.

4. Vispa upp ägget och pensla bullarna. Strö över pärlsocker och grädda bullarna i mitten av ugnen 8-10 min. Låt svalna på galler under bakduk. 


Fikabrödlängd, här i en fin pappform
med små kanelbullar på från Lagerhaus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar