Leta i den här bloggen

torsdag 24 mars 2011

Minichokladmuffins med kola och pecannötter

Har testat ett nytt recept på minimuffins idag som jag tänkte ha på prinsessans kalas. Räckte att jag läste vad muffinsen hette: Minichokladmuffins med kola och pecannötter, för att jag skulle bestämma mig för att jag bara var tvungen att baka dessa! Jag menar choklad är gott, kola är gott och pecannötter är gott. Tillsammans måste det ju vara himmelriket!!! Och de var helt underbara....älskade dem.

Minichokladmuffins med kola och pecannötter
ca 45 st

Ingredienser muffins:
125 g smält smör 
2 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
½ tsk bakpulver
1 dl kakao
2 dl vetemjöl


Kolasås:
½ dl honung
1 dl socker
1 dl grädde
30 g smör
lite flingsalt

Gör så här:
Muffins:
Smält smöret, vispa ägg och socker fluffigt.
Sikta alla torra ingredienser och blanda det sedan i vispningen för hand.
I med lite smör i taget och rör runt till du får en slät och fin muffinssmet.

Fyll muffinsformarna till lite mer än hälften med muffinssmet, hacka lagom
stora bitar pecannötter, och stoppa i varje muffin innan du bakar dem på
190 grader i ca 10-12 min.

Kolasås:
Värm honungen i en kastrull, ta i lite i taget av sockret och rör med en sked
samtidigt, när allt socker är i och du fått en gyllenbrun härlig färg tar du
i lite i taget av grädden, var försiktig. När all grädde är i tar du bort från
plattan och har i smöret. Låt svalna.

När du du bakat klart muffinsen i ugnen låt dom svalna, ringla över kolasås och
sikta över lite florsocker.

Jag älskar minimuffins, dels för att de
är så himla söta och dels för att man

kan ta 2 utan att få dåligt samvete =).
De söta små muffinsformarna har jag
köpt på Tårtdekor och finns i flera
fina färger och även i en större storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar