Leta i den här bloggen

lördag 19 mars 2011

Vår i luften....

Då jag älskar choklad så blir det oftast något i chokladväg när det ska göras efterrätt, men nu när man äntligen börjar få lite vårkänslor så blev jag riktigt sugen på en god paj med vaniljsås. Har ett recept på en äppelpaj som jag tycker är kanon (recept på den kommer en annan dag), men kände som så ofta för att testa något nytt och hittade en hos Gourmetmorsan som jag tyckte skulle kunna falla mig i smaken. Och äpple, kardemumma, citron och tosca visade sig vara en vinnande kombination för denna paj var helt ljuvligt!

Jag gjorde 2 satser och gjorde 1 stor paj och 3 småpajer i alluminiumformar ca 15 cm i diameter. Den stora bjöd vi på direkt och de små frös jag in, de är perfekta att ha i frysen och ta fram när man får oväntat besök.

Äppelpaj med toscatäcke
1 pajform 8-10 personer

Äppelpaj med toscatäcke, helt underbart god!
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100 g smör rumstempererat
2 msk vatten
Fyllning:
5 äpplen, gärna syrliga
2 msk smör
2 msk socker
1 tsk malen kardemumma
1 msk pressad citron
Toscasås:
150 g sötmandel
150 g smält smör
1,75 dl strösocker
3 msk vetemjöl
1,5 msk vispgrädde

Gör så här:
•Sätt ugnen på 200°C. Mixa ihop mjöl och smör i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant. Ställ kallt i 30 min. 
• Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i bitar. Stek dem mjuka i stekpanna och krydda med kardemumma, råsocker och citronsaft. Ställ åt sidan.
• Toscasåsen: Skålla, skala och mal mandeln. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sockret och vetemjöl, därefter den malda mandeln och grädde. Ge blandningen ett uppkok. Ställ åt sidan.
• Fördela äpplena i pajformen. Täck äpplena med toscasåsen och grädda pajen i nedre delen av ugnen i 20-25 minuter. Servera pajen med vaniljsås, glass eller grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar