Leta i den här bloggen

torsdag 31 mars 2011

Nattjästa frukostbröd

Finns det något godare än nybakat bröd på morgonen?!?! Älskar nybakat bröd som är sådär lagom varmt så smöret smälter och osten blir alldeles mjuk....MUMS!! Här kommer ett riktigt favoritrecept på nattjästa frukostbröd, snabba att röra ihop och så goda. Satte degen i går kväll och i morse efter 8 min i ugnen hade jag nybakat bröd det är lyx för mig.

Nattjästa frukostbröd
12 st

morgonlyx i en brödkorg
1/4 paket jäst      
4 dl kallt vatten
1 tsk salt
2 tsk vit sirap
2 dl grahamsmjöl
ca 7 dl vetemjöl special

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke, tillsätt vatten. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt salt, sirap och till sist mjölet. Arbeta till en blank deg. Smörj en muffinsplåt med 12 fördjupningar. Klicka den lösa degen i formen med hjälp av vattensköljd sked. Täck med fuktig bakduk, låt jäsa i kylen över natten ca 12 timmar. Sätt ugnen på 250 grader på morgonen. Har inte bullarna jäst färdigt, låt dem jäsa en stund i rumstemperatur. Pensla med lättvispat ägg, strö över sesamfrön. Grädda mitt i ugnen ca 8 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar