Leta i den här bloggen

söndag 7 oktober 2012

Jättegoda kanelbullar

I torsdag var det kanelbullens dag, men tyvärr så hann vi inte baka då. Men i går tog vi oss tid och passade på att testa ett nytt recept som jag hittat på Sockerrus underbara blogg. De var jättegoda, och till min hjälp hade jag två söta små bagare som gärna hjälpte till att röra, hälla i ingredienserna och framförallt provsmaka =).


Man blir glad av rosa, och rosa är ju oktobers färg =)

 

Probably the best Bun in the world
Receptet ger 12 megastora bullar (Jag gjorde dubbelt så många och lagom stora)


Bullar:
35 g torrjäst
240 ml varm mjölk (lite mer än fingervarmt, ca 45grader)
1 1/4 dl socker
80 g smör (rumsvarmt
1 tsk salt
2 ägg
9,5 dl mjöl
Fyllning:
150 g farinsocker (ca 2,5dl)
2 1/2 msk kanel
80 g smör (rumsvarmt)
Glasyr:
125 g smör (rumsvarmt)
3,5 dl florsocker
80 g cream cheese
1/2 tsk vaniljessens (eller 2/3 tsk vaniljpulver)
1 krm salt

 

Gör så här:
Lös upp jästen i den varma mjölken.

Blanda socker, smör, salt och ägg.

Tillsätt mjöl och blanda väl.

Knåda ihop till en del och låt jäsa 1h.

Blanda farinsocker och kanel tillsammans i en skål och vänta tills degen jäst klart.

Kavla ut degen till en rektangel på ca 53×40 cm (ca 0,6 cm tjock).

Smeta ut smöret med en slickepott och strö över sockerblandningen (använd allt )

Rulla ihop och skär 12 stycken (ca 4,5 cm breda) skivor och lägg 6 st på varje plåt.

Låt jäsa i 30 min under en bakduk.

Gör i ordning glasyren.

Blanda ihop alla ingredienser väl. Den ska nästan vara lite rinnig. Är den inte det så kan man stoppa in den i micron en liten stund.

Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 10min. OBS de ska nästan vara “undercooked”.

Häll på glasyren så fort bullarna kommit ut ur ugnen.


Ät och njut medans de fortfarande är varma.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar