Leta i den här bloggen

lördag 30 april 2011

Djävulskyckling

Ännu en helg med underbart väder, sambon jobbar så jag och barnen är själva. På förmiddagen har vi varit ute och lekt och efter en lättlunch på macka och risifrutti ligger nu mina små sötnosar och sover middag. Händer väldigt sällan att de sover samtidigt, är väldigt lugnt och tyst nu =). 

I går kväll så åt vi kyckling, testade ett recept som jag varit nyfiken på länge: Djävulskyckling och det var jättesaftigt och gott. Och himmel så gott det luktade i huset när man penslat på det sista smöret med vitlök och citron....Mmmmmm.
Dock så ger varken jag eller min sambo mycket för olivsåsen som de rekommenderar att man serverar till och då gillar jag ändå oliver. Jag gjorde en extra sås på turkisk yoghurt och sweet chilisås då jag vet att sambon inte gärna äter oliver och den var kanon.

Sen så vill jag rekommendera potatisen vi åt till: Saltrostade färskpotatis med lök. Hittade receptet för några år sedan och sen dess har det var en favorit när vi grillar. Jättegott med bara en köttbit, lite sallad och någon god kall sås. 

stressade lite och klippte upp kycklingen fel,
men den går ju att äta ändå =)

Djävulskyckling
4 port

1 hel kyckling, ca 1,3 kg
3 msk smör-&rapsolja
1 tsk salt
2–3 tsk sambal oelek
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk hackad persilja
rivet skal och saft av 1/2 citron

Olivsås:
1 1/2 dl Arla Köket turkisk meze matyoghurt

1/2 dl grön olivcreme 

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Klipp eller skär kycklingen efter ryggbenet. Vik ut, tryck till och lägg kycklingen med skinnsidan upp i en ugnssäker form. Blanda hälften av smör-&rapsoljan med salt och sambal oelek. Pensla ovansidan av kycklingen. Stek mitt i ugnen 45 min. Sänk temperaturen till 175 grader efter 15 min. Blanda resten av smör-&rapsoljan med vitlök, persilja, citrolskal och saft. Pensla det över kycklingen och stek 5 min till. 

Blanda yoghurt med olivcreme och servera till.   



Saltrostad färskpotatis med lök 
till 8 pers.

2 kg färskpotatis
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
1 msk honung
1 msk salt
1 rödlök, finhackad
1 knippe gräslök, finskuren

Gör så här:  
1. Sätt ugnen på 225°. Tvätta och borsta potatisen ren. Blanda potatis, olivolja, balsamvinäger, honung och salt på en ugnsplåt med bakplåtspapper.
2. Baka mitt i ugnen ca 35 min tills potatisen blivit mjuk och fått fin färg.
3. Garnera med rödlök och gräslök.


Passade på att tillaga 2 kycklingar när jag ändå höll på och vi fick 1 över så jag tänkte göra Indonesisk kycklinggratäng antingen i kväll om sambon kommer hem i tid eller i morgon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar