Leta i den här bloggen

onsdag 11 maj 2011

Indisk lasagne

I kväll har jag och Cornelia bjudit mormor på middag, har haft ett recept som jag velat testa länge: Indisk lasagne så det gjorde jag idag. 



Var jättegott, det tyckte vi alla 3!!!!!
Men enligt mig krävs det att man använder mer av de kryddor som står i receptet så det är bara att smaka av och krydda på =). Tror jag använde minst det dubbla av garam masalan, nästan det dubbla av spiskumminen och lite extra paprikapulver och salt. Använde nog oxå snarare 1 dl mango chutney, ca 3 dl turkisk yoghurt för jag bredde ett tunt lager på de sista lasagneplattorna innan jag öste på ost vilket de 2 dl som stod i receptet redan var förbrukat innan det översta lagret =).

Låt inte detta skrämma er för det var inte alls svårt att göra och smakerna passade jättebra ihop. En lite annorlunda lasagne, med underbara smaker. Röran av banan, mango och turkisk yoghurt var pricken över i:et.

Jag kommer definitivt göra detta igen!!!!

Indisk lasagne
4 personer

12 lasagneplattor
2½ dl turkisk yoghurt
½ dl mango chutney
2 dl riven ost
½ dl grovt hackad mandel
smör till formen

Köttfärssås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk rapsolja
500 g köttfärs (nöt-, fläsk-, bland- eller lammfärs, går även med mixade kikärter)
1 tsk garam masala
1 tsk spiskummin
3/4 tsk gurkmeja
2 tsk paprikapulver
1 förpackning krossade tomater (500g)
1 tsk salt

Tillbehör:
1 banan
1 mango
2 dl turkisk yoghurt

Gör så här:
Skala och hacka lök och vitlök. Bryn i lite olja i en stekpanna. Lägg i färsen och stek den smulig. Krydda med garam masala, spiskummin, paprikapulver och gurkmeja. Tillsätt tomatkrosset och låt allt bli varmt. Smaka av med salt och ev mer av de andra kryddorna. Sätt ugnen på 225 grader.
Smörj en ugnssäker form. Bred ut lite köttfärssås i botten. Klicka på yoghurt och mango chutney, strö över ost och täck med lasagneplattor. Fortsätt varva ingredienserna, avsluta med yoghurt, ost och mandel. Gratinera mitt i ugnen 25 min.
Skär banan och mango i små bitar och blanda med yoghurt och servera till lasagnen tillsammans med en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar