Leta i den här bloggen

måndag 20 juni 2011

Rabarbersaft och god drink

För någon helg sedan fick vi en sån himla god drink hos några vänner. Den innehöll rabarbersaft, så jag var ju bara tvungen att göra en laddning så jag kunde blanda goda drinkar i sommar =). Saften blev jättegod både som drinkvirke och som saft =). Receptet jag använde var detta:

Rabarbersaft

2 kg rabarber
1,5 liter vatten
1 citron, saften
1 kg socker
2  msk atamon

Gör så här:
Skölj rabarbern. Skär i bitar. Koka upp vatten och lägg i rabarbern. Låt koka tills den blir mjuk. Sila av i silduk över en kastrull. Låt silas i ca 30 min. (Tryck ej på den resterande rabarbern för att få ut mer saft då det hela kan bli beskt). Koka saften med citronsaft och socker. Häll i ca 2 msk atamon, för att saften ska hålla längre (jag skippar atamonen och fryser istället). Skölj några flaskor i varmt vatten plus lite atamon i vattnet för att rengöra flaskorna. Häll upp den varma saften i flaskorna och ställ svalt (använder ni pet-flaskor som jag så låt saften svalna något innan ni häller upp den). Klart!           


Rabarber och hallondrink
1 glas
 
ca 10 hallon
6 cl koncentrerad rabarbersaft
4 cl valfri sort vodka (ex. vanilj- eller hallonvodka)
sodavatten
is

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar