Leta i den här bloggen

lördag 23 augusti 2014

Citronglasstårta med maräng

I torsdags var vi några tjejer som träffades och umgicks. Vi pratade, skrattade, hade trevligt och åt gott. Jag bidrog med efterrätten och för en gångs skull så ingick INTE choklad i receptet. Av någon anledning så fastnar jag alltid för recept med choklad i, kan ju vara för att jag är chocoholic....men denna gången kände jag för att göra något annat. Fastnade för detta receptet på en Citronglasstårta och det var ett bra val, var frisk, väldigt krämig och jättegod. Men iom att jag aldrig hade testat receptet innan garderade jag mig med att ta med lite av mina underbart goda Hemmagjorda Kexchoklad också.


Citronglasstårta med maräng 
8-10 pers

1 paket färdigköpta marängbottnar, 2 stycken
4 äggulor

2 dl strösocker

1 urskrapad vaniljstång

200 g philadelphiaost

2 dl lemon curd

4 dl vispgrädde

2 gelatinblad
4 äggvitor


Gör så här:
Vispa äggulor, socker och vaniljfrön pösigt. Vispa i philadelphiaost och lemon curd. Vispa grädden och vänd ner den i äggsmeten.

Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten. Värm 1 dl av gräddsmeten i en liten kastrull. Ta från värmen och låt gelatinet smälta däri. Rör ner det smälta gelatinet i gräddsmeten.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i gräddsmeten.

Lägg en marängbotten i en form med löstagbar kant, 26 centimeter i diameter. Bryt den andra i bitar och täck så att marängen fyller formens botten.
Häll smeten i formen, täck över och frys minst 4 timmar.

Låt tårtan stå i rumstemperatur en stund innan servering.
Garnera med färska bär och mynta. (Jag spritsade på grädde och garnerade med strössel när den varit fryst några timmar, sen frös jag den på nytt).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar