Leta i den här bloggen

måndag 1 augusti 2011

Het Melondaiquiri och sesamstänger

Här kommer ett drinktips som vi testade härom helgen: Het Melondaiquiri. En annorlunda drink med lite sting i...... Nästa gång jag gör den så kommer jag nog dra ner på chiliflakesen och öka på citronen, men det är ju en smaksak. Vi serverade även sesamstänger till som var jättegoda.

Het Melondaiquiri
4 pers.

1½ kilo vattenmelon, helst kärnfri
1½ dl vit rom eller vodka
½ dl råsocker
½ dl pressad citron
1 citron, rivet skal
2 kvistar citronmeliss
1 krm chiliflakes

Gör så här:

Skala, kärna ur och skär melonen i stora kuber. Frys in dem så att de blir genomfrysta.
Mixa samtliga ingredienser i en mixer. Häll upp i glas och servera genast.


Sesamstänger

2 frysta smördegsplattor
1 ägg
1 msk vita sesamfrön
½ tsk chiliflakes
½ tsk flingsalt

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Halvtina smördegsplattorna och kavla lite lätt. Pensla med uppvispat ägg. Strö över sesamfrön, chiliflakes och flingsalt. Skär dem i cm-breda remsor och tvinna dem. Lägg dem på bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 12 min, tills de fått gyllene färg.
Bägge recepten, plus många fler roliga jag vill testa hittade jag i denna tidning:



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar