Leta i den här bloggen

måndag 10 oktober 2011

Favoritkakan


Förra året blev jag bjuden på denna kakan när jag var på en tjejmiddag, sen dess så är det en stor favorit. Bjöd på denna kaka i måndags när jag fyllde år istället för tårta.

Lätt att göra och grymt god, inte dumt med lite vispad grädde till men funkar precis som den är med =).


Favoritkakan

Botten:

250 gr mandelmassa

Fyllning:

125 g smör
3 dl vispgrädde
250 g mörk choklad
250 g ljus choklad
2 msk rom

1. Kavla mandelmassan och lägg i en form med löstagbar botten
2. Smält smöret och tillsätt grädde när smöret nästan smält, koka upp
3. Bryt ner chokladen och låt den smälta. Tillsätt rom.
4. Ställ i kyl minst fyra timmar.

Jag har även fryst den och det funkade med, jag tog lite mer rom än vad det stod i receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar