Leta i den här bloggen

tisdag 5 juli 2011

Rabarberkyckling och rabarberchutney

I lördags när vi hade gäster så provade vi ett nytt recept som jag hittade inne på arlas hemsida när jag sökte på rabarber. Var först lite skeptisk till att använda rabarber och kyckling i samma rätt, men efter att ha sett lovord på andra bloggar om just denna rätt så kunde jag inte låta bli. Och vi blev INTE besvikna, smakerna passar perfekt ihop!!!!

Passade även på att testa ett recept på rabarberchutney som vi tyckte var jättegott.


Rabarberkyckling
4 port


500 g kycklinglårfiléer (jag använde mig av filéer som jag delade på 3)
1 tsk salt
smör
3 dl rabarber i bitar
2 dl  vispgrädde
1–2 msk honung
2 msk konc kycklingfond
1/2 tsk sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl hackad gräslök


Gör så här:
Sätt ugnen på 225°. Salta kycklingen och bryn den i smör i en stekpanna. Lägg kyckling och rabarber i en ugnssäker form. Vispa ihop övriga ingredienser och häll det i formen.
Tillaga i mitten av ugnen ca 15 min. Garnera med gräslök. Servera med färskpotatis eller ris.



Rabarberchutney
ca 4 dl

350 g rabarber
1 gul lök
2 msk smör
3 dl strösocker
1 kanelstång
3 msk vatten
1/2–1 tsk sambal oelek


Gör så här:
Skär rabarbern i skivor. Skala och grovhacka löken. Fräs rabarber och lök i smör i en kastrull. Tillsätt socker, kanelstång och vatten. Låt koka utan lock 20–30 min tills det tjocknat. Rör då och då. Smaksätt med sambal oelek. Servera ljummen eller kall som tillbehör till kyckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar