Leta i den här bloggen

onsdag 11 januari 2012

Älggryta

I helgen så tillagade jag älg för första gången, hade lyckas "tigga" till mig lite älggrytbitar (TACK!!!) och jag måste säga att det blev väldigt gott. Kanske ska försöka övertala min underbara Sambo som jag brukar kallar Betongnisse att bli jägare, så vi kan få lite mer viltkött att äta här hemma ;).


Älggryta

500-700 g älgkött av ytterlår eller liknande.
5 msk vetemjöl
1 tsk salt
50 g smör
5 dl vatten
2 msk kalvfond
1,5 tsk grönpeppar, krossade
8 st enbär, krossade
2 st vitlöksklyftor, finhackade
1,5 dl vispgrädde
1 msk tomatpuré
1 msk dijonsenap
1 msk rönnbärsgelé (alternativt svartvinbärsgelé)
ca 250 g svamp; kantareller eller champinjoner
salt & peppar

Gör så här:
Skär älgköttet i grytbitar.
Blanda mjöl och salt i en plastpåse. Skaka påsen så attmjöl och salt blandas. Lägg i köttbitarna och skaka om så att mjölblandningen blir jämnt fördelad.
Bryn köttet i smör i en gjutgärnsgryta eller liknande. Sänk värmen. Tillsätt vatten, kalvfond, grönpeppar samt enbär.
Låt sjuda 30-60 minuter beroende på köttkvalitet. Rör någon gång under tiden. Smörstek kantarellerna.
Tillsätt i vitlök, grädde, tomatpuré, dijonsenap, rönnbärsgelé samt kantareller. Låt koka utan lock tills såsen har önskad konsistens.
Smaka av med salt & peppar. 
 
Servera med potatis, kokt eller pressad och gelé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar