Leta i den här bloggen

fredag 13 januari 2012

Kanelkaka med kristyr

Jag hade stora planer på att uppdatera bloggen mycket i December för jag älskar julen och bakar och pysslar mycket inför den. Jag har mängder av underbara recept på både kakor, godis och mat som för mig är förknippade med julen som jag ville dela med mig av. Tyvärr blev det ju inte så mycket med det, annat som kom emellan, blev inte så mycket bakande som det brukar heller...men lite bakat blev det allt. Denna goda Kanelkaka tex:


Kanelkaka med kristyr

3 ägg
2 dl socker
3 ½ dl mjöl
100 g smält smör
1 dl mjölk
1 msk kanel
2 tsk bakpulver
1 krm salt

Kristyr:
3 dl florsocker
1-2 msk vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa socker och ägg vitt och poröst. Blanda i samtliga övriga ingredienserna och rör tills du har en jämn smet. Häll i en smord springform och grädda i ca 30 min. Låt kallna.
Kristyr:
Blanda florsockret med 1 msk vatten, om kristyren blir för torr tillsätter du lite mer vatten. Rör tills du har en jämn smet. Häll på den kalla kakan. Bevara i kylen.

När jag ändå är inne på Julen, tänkte jag visa en bild på min fina lilla Lucia
och min söta lille Pepparkaksgubbe........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar