Leta i den här bloggen

måndag 9 januari 2012

Revbensspjäll i ugn

Hade aldrig tillagat revben i hela mitt liv, men när jag hittade det i affären innan jul tänkte jag att jag var tvungen att testa. Hittade detta recept på nätet och det var inte bara enkelt, det var grymt gott med. Passar både till julbordet och till "sås och potatis". Glömde tyvärr bort att ta kort på det men det såg ut som revben brukar göra ungefär =). 

Ni får hålla tillgodo med ett kort på mina Julfina små Godingar istället:



Revbensspjäll i ugn 

3 kg knäckta tjocka revben

1 dl soja
1 dl koncentrerad svartvinbärssaft
½ dl flytande honung
2  rivna vitlöksklyftor
2 msk riven färsk ingefära
1 msk rödvinsvinäger (el balsamvinäger)
1 tsk malen vitpeppar
2 tsk salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 100 grader. Använd en rymlig ugnsform och lägg ner revbenen. Blanda ihop ingredienserna till marinaden och häll över, massera noga in i köttet på bägge sidorna. (Jag delade revbenen i mindre bitar och la dem tätt i formen, hällde över marinaden och masserade in i köttet). Stek i ugn ca 3-4 timmar. Vänd revbenen ca 2ggr/timme och pensla över mer av skyn som bildas. Dom är klara när köttet lossnar lätt från benen. Spara marinaden/skyn om revbenen ska frysas eller värmas, de blir godast om de värms i marinaden/skyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar