Leta i den här bloggen

söndag 12 juni 2011

Persiljekyckling

Vi bjöd självklart inte bara på tårta i fredags utan vi bjöd på lite mat också, närmare bestämt: Persiljekyckling. En väldigt god och smidig rätt att servera till många då den är väldigt lättlagad, den förbereds dagen innan och ska bara in en vända i ugnen innan servering.

Såsen är gudomligt god!!!!!


Persiljekyckling
10 personer

2 kg kycklingfiléer brynes och kokas färdigt. Skäres i skivor och lägg i botten på en ugnsfast form.

Koka ihop:
5 dl vatten
3 hönsbuljongtärningar
4 dl klippt persilja
2 pressade vitlöksklyftor
7 dl creme fraiche
3 krm svartpeppar
6 msk dijonsenap
2 msk kinesisk soja
3 dl grädde

Häll såsen över kycklingen.
Låt stå till dagen efter.

In i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter (tills det är genomvarmt).
Servera med ris, kokt- eller pressad potatis.



Detta är ett av få recept som faktiskt räcker till antalet personer som receptet angiver. Tycker alltid att när det står till 4 personer så räcker det bara till 2-3 st. Har gjort detta receptet innan och då har det alltid räckt, men jag vågade inte riktigt lita på det så jag gjorde på 3 kg kyckling till 6 vuxna och 4 ätande barn (det hade jag inte behövt). Blev de tre formarna på fotot här över, kan säga att de två mindre formarna var näst intill orörda....så vi har ätit både i går och i dag och en hel form frös vi in =).

1 kommentar:

  1. Hej! Äntligen! Det här receptet har jag letat efter. Min mamma gjorde det till oss när vi var små. Så gott. Tack!/Eira

    SvaraRadera