Leta i den här bloggen

lördag 11 juni 2011

Veronica och Nicklas tårta

En utav mina allra bästa vänner gifte sig i smyg för några månader sedan och vi har inte fått tillfälle att fira dom än. Men ikväll så hade vi bjudit hem dem och några andra vänner på lite mat, och självklart tog jag tillfälle i akt och bakade en tårta =).


Tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med hallonmousse och jappfluff.


Tårtan är spacklad med en vit chokladsmörkräm och täckt med marsipan. Allt utom bokstäverna och hjärtat är gjort av marsipan, de är gjorda i flowerpaste.

Vit chokladsmörkräm
räcker att spackla en 20-24 cm tårta.

100 g smör
120 g florsocker
100 g smält vit choklad

Ev essens efter smak
.
Ta fram smöret i god tid innan så den är rumsvarm.
Vispa smör och florsocker och essensen länge och kraftigt så den blir vit och fluffig. Det tar en stund. Smält chokladen över vattenbad. Häll i lite i taget i smörblandningen under kraftig vispning. Vispa tills allt är tillsatt. Klart.  Spackla din tårta med smörkrämen.
Låt stelna i kylen innan du täcker tårtan.
Går utmärkt att frysa


Detta var första gången som jag gav mig på att göra marsipanrosor, blev rätt mycket svordomar i början för det var inte alls så enkelt som jag trodde. Men det gick bättre och bättre. Får nog ta och öva lite till ändå, för de liknar inte alls de jag såg på bilden där jag hittade beskrivningen =).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar