Leta i den här bloggen

torsdag 2 juni 2011

Zebrarandig mini-tårta

Fick nya bakformar och modelleringsverktyg av min söta barn i morsdagpresent och iom att jag ändå ville testa några nya tårtfyllningar tyckte jag att vi förtjänade tårta idag =).

Gjorde en liten tårta på 15 cm i diameter med ljus tårtbotten, fylld med blåbärsmousse och vit chokladfluff. Försökte mig även på att göra den lite zebrarandig =). Fick dock lite hjälp av Cornelia igår när jag skulle fylla den och det slutade med att tårtan nästan hamnade på golvet. Lyckligtvis lyckades jag fånga upp den, men den återhämtade sig aldrig riktigt efter chocken så det blev lite sne =).



Sne eller inte, god blev den iallafall. Båda fyllningarna var goda, sambon älskade det vita chokladfluffet. Jag tyckte blåbärsmousset var gott, men inte lika gott som hallonmousse, men smaken är ju som baken och gillar man blåbär så skulle denna tårtan vara perfekt. Fyllningarna passade väldigt bra ihop.


Blåbärsmousse

200 g blåbär
0,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 gelatinblad
100 g färskost
2 dl vispgrädde

Gör så här:
Blötlägg gelatinbladen. Mixa tinade blåbär. Hetta upp en det av blåbärsmoset och smält gelatinet i det. Blanda reserande blåbärsmos med socker, vaniljsocker och färskost. Häll i gelatinblandningen. Vispa grädden och vänd försiktigt ned också den. Räcker som en fyllning i en tårta på 24-26 cm i diameter.
 
 
Vit chokladfluff
 
3 dl vispgrädde
180 g vit choklad
 
Gör så här:
Hacka den vita chokladen i mindre bitar. Värm grädden i en kastrull men det få absolut INTE koka. Ta av det från värmen och rör i chokladen, rör tills alla choklad har smält. Ställ i kylskåpet över natten och vispa sedan till önskad konsistens.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar