Leta i den här bloggen

onsdag 1 juni 2011

Räkpaj

Långledigt, så himla skönt....ja jag går ju alltid hemma nuförtiden....men det ska bli skönt att ha sambon hemma 5 dagar i följd. På fredag så ska vi till Liseberg, men annars så har vi inget planerat...blir lite ta dagen som den kommer...kanske någon picnic, någon spontan fika med vänner och förhoppningsvis lite glass i Läjet om vädret tillåter =).

Efter en dag som inte alls blev som planerat så blev det pizza för våran del ikväll, men inte gråter vi för det.....vi gillar Skällinge pizzeria och deras pizzor =).

Tänkte dela med mig av receptet till min absoluta favoritpaj: Räkpaj.


Räkpaj

100 g smör
2½ dl vetemjöl
1 dl riven ost
3 krm salt
2msk vatten

Arbeta ihop alla ingredienserna till pajdegen förutom vattnet, som du tillsätter sist och arbetar ihop med det andra. Låten degen vila i kylskåp minst 30 min.  Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut degen i en pajform, nagga och pensla med ett uppvispat ägg. Förgrädda i 10 min, låt svalna.

1 paket djupfryst bladspenat
700-1000 g räkor med skal
3 dl riven ost
1 dl finhackad dill
3 ägg
3 dl vispgrädde
2 krm salt
1 krm svartpeppar

Tina spenaten och pressa ur all vätska. Skala räkorna. Bred ut spenaten i pajskalet och fördela räkorna över. Strö över ost och dill. Vispa ihop ägg och grädde, tillsätt kryddorna och häll blandningen över pajskalet. Grädda i ca 30 min tills äggstanningen stannat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar