Leta i den här bloggen

söndag 26 juni 2011

Racertårta

Vilken underbar midsommar vi haft! Ja hela helgen har varit helt underbar...
I går eftermiddag/kväll hade vi några vänner här på middag, vi grillade och till efterrätt så passade jag på att baka en tårta för att testa smakerna päron och after eight. Vännerna har vi lärt känna genom folkracen så därför passade jag på att göra dessa små racerbilar (folkracebilar kände jag var lite för svårt för mig) som jag hittade beskrivning av på nätet.


Tårtan består av ljus tårtbotten, päronmousse och after eightfluff. En smakkombination som var jättegod, men inte min favorit =).

Päronmousse
Denna sats med päronmousse räcker väl till ett lager i en tårta med en diameter på 24 cm.


5 gelatinblad
1 burk konserverade päron, ca 800 gr (varav ca 500 gr päron).
3 dl vispgrädde
0,5 msk strösocker
päronessens
grön färg


Gör så här:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Häll av lagen från päronen och mixa dem till en slät massa.
Vispa grädde och socker. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och smält dem i en kastrull på spisen i några matskedar av päronen. Häll tillbaka det i pärongeggan och tillsätt päronessensen. Hur mycket man behöver beror på vilken sorts essens man använder. Jag använde 4 tsk. Päronsmaken blir sen tydligare när moussen kallnat. Blanda pärongeggan med grädden och tillsätt färgen. Lägg moussen i en burk med tätslutande lock och låt den stelna. Det går alldeles utmärkt att göra moussen dagen innan tårtan ska fyllas.

 

After eightfluff

3 dl vispgrädde
150 g after eight (om man inte vill ha så stark mintsmak kan man byta ut en del mot mörk choklad)

Gör så här:
Bryt chokladen i mindre bitar. Värm grädden i en kastrull men det få absolut INTE koka. Ta av det från värmen och rör i chokladen, rör tills alla choklad har smält. Ställ i kylskåpet över natten och vispa sedan till önskad konsistens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar