Leta i den här bloggen

söndag 17 april 2011

Cornelias 2-års tårta ( Hello Kitty tårta nr 1 )

Det blev en tårta tillslut, efter en och annan svordom....jag menar hur svårt kan det vara att spritsa smörkräm så det ser ut som gräs???? Inte fullt så lätt som jag inbillat mig i alla fall och att täcka tårta med marsipan hade aldrig gått utan sambons händer. Men jag är sååååå nöjd med den och den var jättegod om jag får säga det själv =).




Tårtbotten som jag gjorde hittade jag hos Tårtsmulan på hennes fina blogg.

Tårtbotten

5 ägg
3dl strösocker
1,5dl vetemjöl
1,5dl potatismjöl
2,5tsk bakpulver
(Ev. smaksättning, t ex citronessens eller vaniljessens)

Gör så här:
Slå på ugnen på 175 grader och smörj sedan en 24cm springform med flytande margarin.
Klipp en krage av bakplåtspapper och fäst i formen, så att tårtbotten inte ska kunna välla över vid gräddning. Pensla lite margarin på pappret och bröa formen med vetemjöl. 
Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver i en skål.
Knäcka äggen och mäta upp strösockret i en vispskål. Vispa med elvisp tills smeten blivit ljust gul och pösig.
Sikta sedan ner mjölblandningen och rör försiktigt. (Rör även ner ev. smaksättning)
Häll smeten i formen och sätt den i nedre delen av ugnen. Nu är det viktigt att inte öppna ugnsluckan under de 20 första minuterna!
Efter 40-45 minuter är tårtbotten klar!












Mjölkchokladganaché

3 dl vispgrädde
180 g mjölkchoklad

Gör så här:
Hacka mjölkchokladen i mindre bitar. Värm grädden i en kastrull men det få absolut INTE koka. Ta av det från värmen och rör i chokladen, rör tills alla choklad har smält. Ställ i kylskåpet över natten och vispa sedan till önskad konsistens.



Hallonmousse

ca 250 g frysta hallon
1-1½ dl socker
3 gelantinblad
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Passera hallonen genom en finmaskad sil. Blanda hallonpurén med socker. Lägg gelantinbladen i blöt. Vispa grädden rätt hårt. Värm lite av hallonpurén och smält de urkramade gelantinbladen däri. Blanda med resten av purén (låt svala om det är för varmt). Blanda i lite av grädden för att sedan blanda i allt.

Födelsedagstjejen med sin tårta

Hur kul det än var att göra tårtan så är det ända rätt skönt när den är klar =). Frågan är bara vad jag ska göra för tårta på fredag när släkten kommer för att fira prinsessan!?!??!

Vilken underbar dag det varit, fint väder och fint besök. Prinsessan fick en Pippifilm och en egen hoppborg i födelsedagspresent utav Josephine med familj (Stort TACK!!!) och den har självklart provhoppats:

2 små bustjejer

1 kommentar: