Leta i den här bloggen

onsdag 25 maj 2011

Blåbärsmannagröt med kardemumma

Vi äter inte så mycket gröt i vår familj. Tyvärr är det så att det är vi vuxna som inte är så förtjusta i det. Men jag försöker lära mig gilla det för Cornelia gillar det och det ska tydligen var nyttigt =). Mannagrynsgröt gillar jag dock och idag så gjorde jag en Blåbärsmannagröt med kardemumma till mellanmål som jag tyckte var jättegod. Kardemumma och honung passade perfekt till blåbär. Jag älskar kardemumma!!!!! Gröten fick en underbar lila färg.

 

Blåbärsmannagröt med kardemumma
2 port

2 dl frysta blåbär
1 1/2 msk honung
4 dl mjölk
3/4 dl mannagryn
1 1/2 tsk stött kardemumma
1 krm salt

Gör så här:
Lägg 1 dl blåbär och honungen i en skål. Värm i mikro på medeleffekt ca 1 min, ställ åt sidan.
Koka upp mjölken i en kastrull. Vispa i mannagryn, kardemumma och salt. Sjud under omrörning ca 3 min. Rör i 1 dl blåbär.
Servera med honungsblåbären och mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar