Leta i den här bloggen

tisdag 3 maj 2011

Festrätt på lätt sätt

I dag har jag och Cornelia lyxat till det med fläskfilé till lunch. Förutom
pannkakor så tror jag att detta var min favoriträtt när jag växte upp. Rätten
heter Festrätt på lätt sätt och det stämmer verkligen, den är jättegod och jätteenkel att tillaga.

Jag brukar välja färska champinjoner eller kantareller istället för burk champinjoner som det står i receptet. Blir ju så mycket godare då. Kantarellerna har jag varit och plockat i mina föräldrar frys, perfekt sätt att få kantareller och ändå slippa få fästingar =). Jag har varit med ute och plockat några gånger, men de sista åren har det inte blivit av. Men i år så ska jag ut, vill jag verkligen få mig ett litet lager. Älskar svampsoppa och svampsås.



Festrätt på lätt sätt
4 port

ca 500 g fläskfilé
salt
svart peppar
smör 
1 burk champinjoner á 225 g
1 röd paprika skivad
2 dl vispgrädde
5 msk chilisås

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Putsa och skär fläskfilén i skivor och "banka" lätt ut skivorna med handen.
Bryn den hastigt i smör, salta och peppra.
Lägg upp skivorna på en rad i en smord ugnssäker form.
Täck med svampen och lägg paprikastrimlorna över.
Blanda vispgrädde med chilisås och häll blandningen vid sidan av fläskfiléskivorna.
Gratinera i ca 15 min.

Servera med ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar