Leta i den här bloggen

torsdag 12 maj 2011

Mormor Stinas köttbullar

Det är något speciellt med recept som går i arv, vet inte om det faktiskt är så att de recepten är godast just för att de är godast =) eller att vi tycker att de är godast för att det är tillagat så som vi är vana vid att det ska tillagas?!?!?!

I alla fall, jag har testat många olika recept på köttbullar. Framförallt vid jul kommer mycket roliga och annorlunda recept ut i tidningarna. Men av någon anledning så är det inget som slår mormors köttbullar!!!

I dag så var det dags att fylla på frysförådet på köttbullar så det är vad jag gjort nu på förmiddagen.



Mormor Stinas köttbullar

ca  1 kg blandfärs
2 små ägg
5 msk skorpmjöl
1 stor finhackad lök
2 ½ tsk salt
1 ½ krm vitpeppar
lite grädde

Gör så här:
Blanda först ägg och skorpmjöl i en bunke och låt stå och svälla en stund.
Tillsätt sedan köttfärsen, lök, vitpeppar, salt och grädde och blanda ihop.
Forma köttbullar och bryn i lite smör i stekpanna, eller lägg på bakplåtspappersklädd plåt och tillaga på 225 grader i ca 15 min. Tillagar man i ugnen så ser det lite ut som frikadeller, men jag brukar steka upp dem när jag tar fram dem ur frysen när de ska ätas så man får den där fina goda ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar