Leta i den här bloggen

söndag 29 maj 2011

Cykelfesten!!!!

Vilken underbar eftermiddag, kväll och natt vi hade =). Det var vår cykelfest-premiär i går och vi hade så himla roligt. Träffade massa trevliga människor och fick mycket god mat och mycket gott att dricka.

Vi serverade varmrätt hemma hos oss och vi körde lite indiskt tema med:

Butter chicken
Basmati ris
Naanbröd
Sallad med mango, avokado och lime
Limedressing
Cashewnötter


Till det serverade vi det indiska ölet Cobra och ett fruktigt rött vin.

Salladen och dressingen var nya recept för dagen och jag hittade dem i Mitt kök-bilagan som jag tipsade om härom veckan. Och fast jag var lite skeptisk under "tillagningen" av salladen så måste jag säga att den var grymt god. Passade perfekt till den indiska maten och skulle även funka grymt bra till grillat och på buffé tror jag. Dressingen var oxå jättegod, men kändes lite överflödig till just denna rätt som har en sån krämig och smakrik sås i sig själv. Men både till grillat och på buffé skulle den nog komma till sin rätt.



Sallad med mango, avokado och lime
6-8 portioner som bufférätt

2 avokado
1 kruka koriander
1 stor ätmogen eller 2 små mango
1 rödlök
70 g ruccolasallad

Dressing:
1 röd chili, hackad
1 lime, skal och saft
1 dl olivolja
salt
nymalen svartpeppar
1 msk flytande honung

Gör så här:
Blanda limeskal och saft med olivolja, salt, peppar, chili och honung i en stor skål. Skala och skär mango och avokado i centimeterstora kuber. Skala och skiva rödlöken. Lägg alltsammans i skålen med dressingen och tillsätt ruccolan. Hacka korianderna grovt och blanda ner i salladen.


Limedressing

2 dl turkisk yoghurt
1 tsk limesaft
½ tsk limeskal
salt
peppar
ev lite honung

Blanda ihop och servera.

så här hade vi dukat

Vi bjöd även på fördrink som vi hade gjort på Passionssorbet och Asti Martini. Men receptet på Passionssorbeten kommer en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar