Leta i den här bloggen

onsdag 4 maj 2011

Hälsolimpa

Idag har jag och Colin passat på att ta det lugnt när Cornelia var på dagis. Efter alldelles för många nätter med riktigt dålig sömn så var det behövligt. Vi har myst i soffan, lekt lite på golvet och tagit en promenad.... Sen när Colin vilade ögon en liten stund passade jag på att skissa lite på nästa tårta som ska ges bort på måndag... Blir glad bara jag tänker på att jag ska få göra en tårta, tycker det är sååååå kul =).

Idag kommer receptet på det andra brödet jag och Cornelia bakade i måndags: Hälsolimpa.

 

Hälsolimpa

3-4 dl vetemjöl
1 dl vetekli
3 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
6 dl lättfil
1 dl grovt rågmjöl
1 ½ dl havrekross (jag använder vetekross ibland när jag inte hittar havrekross)
3 tsk bikarbonat
1 dl sirap
2 tsk brödkryddor

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda fil och sirap.
Tillsätt sedan allt utom vetemjöl, bikarbonat och salt som man blandar ihop och tillsätter sist.
Häll smeten i en smörad avlång 2 liters form. (jag brukar göra 2 satser och använda 3 st 1½ liters formar)
Grädda i ca 40-60 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar