Leta i den här bloggen

söndag 8 maj 2011

Schweizernötkaka

I eftermiddag har vi haft finfrämmat av Cornelias stora idoler Casper och Elvira, kusin vitamin och Fredrik var också med. Men när Casper och Vira är här så märker Cornelia knappt oss andra =). De är så söta som leker med henne och hon älskar det. Vi fikade ute i det fina vädret och jag hade bakat en kaka från programmet Halv åtta hos mig: Schweizernötkaka. Ser tyvärr på det programmet alldeles för sällan, för jag tycker det är bra. Men det brukar sammanfalla med nattningarna av barnen =(, men denna kaka har jag snappat upp och den är lättbakat och GRYMT GOD!!!!


Schweizernötkaka

2 st ägg
3 dl socker
100 g mald sötmandel
1 1/4 dl vetemjöl
100 g smält smör

Glasyr:

200 g schweizernötschoklad
7 msk grädde
1 msk smör

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke ca 5 min. Blanda ner den malda mandeln, mjölet och sist smöret i smeten Se till att smeten är jämn. Häll allt samman i en smord springform. Grädda i mitten av ugnen ca 25-30 min tills kakan fått en lätt gyllenbrun färg. Ta ut kakan och låt den svalna något.

Smält under tiden chokladen i en kastrull på spisen på låg värme. Rör ner grädden och till sist smöret i chokladen. Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen. 

Servera med vispad grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar