Leta i den här bloggen

onsdag 18 maj 2011

Indiska färsrullar


När vi var på Österöö fårfarm passade jag på att köpa med mig lite lammfärs hem, så idag så testade vi ett nytt recept: Indiska färsrullar som jag fått rekommenderat. Det var jättegott. Rullarna var saftigt och kryddiga men inte alls starka. Till det gjorde jag en kall sås: Josefins sås (och nej det är inte jag som är DEN Josefin). Jättegod mild sås som jag tror även skulle passa perfekt till grillbuffén i sommar och till färskpotatis!!!!!

Har blivit väldigt mycket indiska smaker det sista =). 



Indiska färsrullar
10-12 st

500 g lamm- eller nötfärs
1 ägg
3/4 dl mjölk
3/4 dl ströbröd
1/2 stor riven/finhackad gul lök
2-3 vitlöksklyftor, pressade/finhackade
1/2 tsk malen kryddnejlika
1/2 tsk malen koriander
3/4 tsk kardemumma
1/2 tsk malen kanel
1 tsk gurkmeja
1 tsk malen ingefära (1 msk färsk riven)
1 tsk salt
1 krm svartpeppar 

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda vispat ägg, mjölk och ströbröd i en bunke och låt stå och svälla en stund. Blanda ner färs, lök, vitlök och kryddorna. Blanda väl. Forma färsen till avlånga rullar och trä på spett (går jättebra utan). Lägg på plåt med bakplåtspapper och stek dem mitt i ugnen ca 12-15 min. Det går även bra att grilla dem på utegrillen.

Cornelia gav färsrullarna mer än godkänt,
mat på pinne var en succé =)

Josefins sås

4 dl creme fraiche eller turkisk yoghurt  (jag använde creme fraiche)
1-2 dl majonäs
2-3 msk honung
1 kruka färsk basilika, finhackad
1 rejäl näve krasse, finhackad (går oxå bra med babyspenat eller machésallad)
persilja efter smak
salt och peppar

Rör ihop allt. Klart!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar