Leta i den här bloggen

torsdag 21 april 2011

Granola

Idag har jag och Colin varit på mysfrukost hos en vän, så skönt att sätta sig vid dukat bord och äta länge. God frukost, god kaka, trevligt sällskap och trevliga samtal.

Sen så har jag gjort fyllningarna och lagt i mellan tårtorna inför morgondagens kalas. Blir 2 olika tårtor, en med hallonmousse och dumlefluff och en med jordgubbsmousse och limemousse. Har även gjort lite blommor och annat att dekorera dem med.

Har varit så inne i tårtorna till i morgon och middagen till på påskafton då vi också ska ha folk här att jag helt hade glömt bort att vi skulle ha något att äta både i kväll och i morgon med =). Det fick bli mackor och yoghurt med hemmagjord granola i kväll, och i morgon så får vi se vad jag får ihop av vad jag hittar i kyl och frys.

Receptet på granolan hittade jag i senste numret av Buffé.



Granola
ca 8 dl

1 dl naturella nötter, t ex hasselnötter, sötmandel, cashew- och paranötter
4 dl havregryn
1 dl riven kokos
1 dl konc äppeljuice
1 msk kanel
½ dl torkade tranbär
½ dl russin
½ dl naturella pumpakärnor
½ dl linfrön

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Hacka nötterna grovt.
Blanda havregryn, kokos och nötter i en bunke.
Rör ihop äppeljuice, honung och kanel i en skål. Ringla över havregrynsblandningen och blanda väl.
Fördela på en bakpappersklädd plåt. Tillaga mitt i ugnen 15-20 min. Ta ut och rör om efter halva tiden. Låt svalna.
Rör ner tranbär, russin, linfrön och pumpakärnor. Förvara i burk med tättslutande lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar