Leta i den här bloggen

torsdag 14 april 2011

Dammsugare

Igår eftermiddag så var jag lite sugen på vanlig hederlig nybakad sockerkaka, så det ställde jag mig och gjorde. Tyvärr så lyckades jag så där, den sjönk ihop innan jag ens tagit ur den ur ugnen =(. Men inget ont som inte för något gott med sig, i morse gjorde jag dammsugare av den. Har aldrig gjort det innan, men det var inte sista gången. De blev grymt goda och var inte alls så krångligt som jag hade fått för mig. 


Dammsugare

100 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
½ tsk vaniljpulver
2 msk kakao
ca 3 ½ dl sockerkaksmulor
1 ½ tsk arraksessens

ca 300 g marsipan
ca 75 g choklad (jag använde marabou 70%)

Gör så här:
Smula sönder en sockerkaka och häll ner i en skål. Tillsätt alla ingredienser utom marsipan och choklad och blanda väl (jag använde elvisp). Låt degen vila i kylen i ca 1 timme. Under tiden kan du färga in marsipanen ifall du skulle vilja ha den i en annan färg. Dela marsipanen i 4 delar och kavla ut varje del till en rektangel. Ta ut degen ur kylen och dela i 4 delar. Rulla varje deg till långa rullar och lägg på marsipanen. Rulla ihop och skär bort överflödet. Dela i 4 delar. Smält chokladen och doppa bägge ändarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar