Leta i den här bloggen

måndag 18 april 2011

Pinjeäppelkaka

Vilken underbar dag det varit idag, sambon har varit ledig så jag fick lite sovmorgon vilket var välbehövligt. Sen har vi varit ute i trädgården och fixat lite. Håller på att gräva för en sandlåda, Cornelia älskar att gräva så hon kommer att tillbringa många timmar där när vi väl är klara.

Sen så i eftermiddag så fick vi lite besök av Lova, Billy och deras föräldrar. De stora barnen lekte, vi fikade och hade allmänt trevligt. Det blev lite tårtrester sen igår och sen så hade jag bakat en äppelkaka. En väldigt smidig "röra ihop kaka" som är väldigt saftig och god. Det mesta som ska i har man alltid hemma och såna kakor gillar jag =).

Pinjeäppelkaka

125 g smör
2 ½ dl strösocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1-2 äpplen
100 g mandelmassa
½ dl pinjekärnor
smör och ströbröd till formen

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform, ca 24 cm i diameter. Smält smöret, ta av det från värmen. Rör i socker, vetemjöl, bakpulver och ägg. Bred ut smeten i formen.
Kärna ur och klyfta äpplena tunnt. Lägg dem i smeten. Riv mandelmassan grovt och strö över det och pinjenötterna. Grädda mitt i ugnen ca 30 min.

Servera ev. med vispad grädde.






Jag gjorde inbjudningskort för några veckor sedan till Cornelias kalas. Lekte lite i Picasa och sen fick sambon trycka dem på jobbet (fördelen med en sambo som jobbar på tryckeri). Tycker själv att det är roligt att få något annat än räkningar på posten och jag tycker det är kul att sitta och leka lite i datan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar