Leta i den här bloggen

onsdag 27 april 2011

Kolagömmor

Bakade dessa lättbakade och underbart goda kolagömmor härom veckan. Blev dock lite distraherad utav en söt liten bustjej så jag glömde helt bort kolakrämen som kokade på spisen, vilket resulterade i en inte så krämig kola men väldigt god ändå...Sambon säger att jag borde misslyckas med dem varje gång, det kallar jag gott betyg =).


Kolagömmor

5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker 
1 tsk bakpulver
2 msk florsocker
200 g rumsvarmt smör

Kolakrämen:
80 gram smör
1 msk kakao
3 msk grädde
1 1/2 dl strösocker
2 msk vetemjöl.

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Tillsätt smöret och blanda samman allt till en deg.
Låt degen vila kallt i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader.
Koka kolasmeten genom att att blanda alla ingredienser i en kastrull.
Låt sjuda på svag värme tills den tjocknar, tar några minuter.
Dela degen i ca 30 bitar och rulla varje bit till en lite boll.
Placera bollen i en småkaksform.
Gör en fördjupning (inte för liten) i varje boll där du tillsätter kolasmeten.
Grädda kakorna mitt i ugnen ca 12-15 minuter, tills de fått lite färg.


Letar alltid efter fina kakfat, och älskar fat på fot. Sist jag var på Ge-kås så hittade jag detta fina gröna fat för 29,95 kr!!!!! Det är vad jag kallar fynd! Bra när det är billigt, då slipper man ha dåligt samvete om man tröttnar på det =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar