Leta i den här bloggen

fredag 29 april 2011

Tekakor

Nybakat bröd, så där lagom varmt så smöret smälter och osten svettas.....det gillar jag!!!!!!!!

Det är vad vi åt i går till mellanmål, tom Cornelia som mest äter pålägg när det serveras mackor här hemma åt med god aptit.

Dessa tekakor är lätta att göra och väldigt goda, perfekta att ha i frysen och ta fram när man vill ha.


Tekakor
ca 20 st


2 dl havregryn
5 dl mjölk
50 g jäst
2 msk ljus sirap
1 äggula
1 tsk salt
ca 11 dl vetemjöl special
100 g smör

Gör så här:
Blanda havregryn och mjölk, låt stå i 5 min och värm därefter till 37°C (Jag brukar göra det i micron). Smula jästen och rör ut mjölkblandningen tills jästen löst upp sig. Tillsätt sirap, äggula och salt. Blanda ner mjölet och arbeta till en smidig deg. Klicka i det rumstempererade smöret och arbeta degen lite till. Låt jäsa under bakduk i 45 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 20 jämna bitar. Forma till bullar, och låt jäsa i 5 min. Platta bullarna till 1 cm tjocklek. Nagga dem med gaffel. Låt jäsa 20 min till. Sätt ugnen på 250°C. Grädda brödet mitt i ugnen i ca 8 min. Låt dem svalna på galler.

1 kommentar: