Leta i den här bloggen

måndag 4 april 2011

Fransk gryta med lövbiff

Vilket underbart vårväder vi haft i dag, jag och Cornelia har varit ute i trädgården och grejat medan lilleman sov i sin vagn. Vi har även hunnit med och pyssla lite inför prinsessans kommande födelsedag. Vi har gjort ljuslyktor av gamla barnmatsburkar med hjälp av servetter och dekopagelim. Och sen så har jag ju bestämt mig för att göra en Hello Kitty-tårta till Cornelia och med tanke på att jag varken gjort någon täckt tårta innan eller modullerat figurer så ska det bli intressant =). Jag har i alla fall prov-modullerat en Hello Kitty idag som blev helt okej. Får se om det blir någon tårta eller jag får hitta på någon nödlösning.

Nu i kväll så testade jag ett nytt recept med lövbiff som var helt underbart gott och väldigt lättlagat. Cornelia verkade älska det.... 

Fransk gryta med lövbiff
4 port

500 g lövbiff
200 g champinjoner
smör till stekning
2 msk vetemjöl
2 ½ dl oxbuljong av 1 tärning
2 ½ dl grädde
2 msk fransk senap
2 hackade vitlöksklyftor
½ - 1 msk torkad timjan
2 tsk kinesisk soja
salt
svartpeppar
10 cm purjolök

Gör så här:
Skär lövbiffen i strimlor, dela de längre strimlorna. Ansa och skiva svampen. Bryn köttet i smör i en stekpanna, lägg över i en gryta. Fräs champinjonerna så de får lite färg, lägg över i grytan. Strö över mjöl och rör om. Tillsätt buljong, grädde, senap, vitlök och timjan. Låt koka upp. Tillsätt soja och smaka av med salt och peppar. Skölj och strimla purjolöken. Blanda ner i grytan och låt koka med några minuter.

Servera med pasta och sallad.

Fransk gryta med lövbiff med färsk pasta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar