Leta i den här bloggen

onsdag 6 april 2011

Ört- och vitlökspaj med skinka

Här kommer receptet på den goda pajen som serverades här till kvällsmat idag. Pajskalet till denna paj är grymt gott!!


Ört- och vitlökspaj med skinka


Pajdeg:
3 dl vetemjöl och grahams- eller rågmjöl alt dinkelmjöl (jag tar oftast 2 dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl)
100 g smör
2 msk creme fraiché
1 krm salt


200 g rökt skivad skinka
1 stor purjolök
1 msk smör till stekning
1 dl finhackade färska örter tex basilika och timjan (jag brukar ta frysta provensalska örter)
2-3 pressade vitlöksklyftor
3 ägg
2 dl mjölk
salt
peppar
1 dl riven smakrik ost tex prästost, lagrad grevé eller cheddar


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda i en matberedare mjöl, smör, creme fraiché och salt till en pajdeg. Tryck ut degen i en pajform på ca 26 cm i diameter. Ställ den kallt ca 15 min. Förgrädda i 5 min.
2. Strimla skinkan. Dela, skölj och strimla purjon. Fräs skinka och purjon i smör tills purjon  mjuknat. Rör ner örter och vitlök.
3. VVispa ihop ägg och mjölk. Rör ner purjoblandningen. Salta och peppra.
Fyll pajskalet och toppa med ost. Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 min tills pajen fått färg och stelnat. Tänk på att purjolök lätt bränns vid , så täck ev pajen med aluminiumfolie mot slutet.
Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar