Leta i den här bloggen

söndag 10 april 2011

Smörgåstårtor

Vilken underbar helg det varit, vilket kanonväder!!!! Och tro det eller ej, men jag har varken lagat eller bakat något på hela helgen. I går så var vi på 2-års kalas och åt grillad korv och hemmagjord prinsesstårta. Sen när vi kom hem var vi så trötta att vi beställde pizza =). Och idag har jag och barnen varit ensamma så vi bjöd över oss själva till barnens mormor och morfar på lunch, där bjöds det på god torsk. Ibland är det skönt att slippa laga mat och bara sätta sig vid dukat bord.

Mamma berättade att de varit borta igår och blivit bjudna på smörgåstårta. Så sugen jag blev, var jättelängesen jag gjorde egna smörgåstårtor typ 2,5 år sedan. Tycker det är jättekul att göra smörgåstårtor, men jag tycker tyvärr att det kan vara svårt att få tag på bra landgångsbröd. Så jag har nästan helt gått över till att använda polarkakor. Det blir faktiskt jättebra och gott!
Brukar göra två olika en med "Pålägg" och en med Tonfisk och räkor.

Smörgåstårta med "pålägg"
brukar ha 3 lager, ett med pastej och bostongurka,
ett med hemmagjord mimosasallad
och ett med skinkost och rökt skinka.
Garnerar med skinka, ost, köttbullar, rödbetssallad
och grönsaker.

Smörgåstårta med tonfisk och räkor 
brukar ha 2-3 lager, alla med samma hemmagjorda
tonfiskröra.
Garnerar med räkor, ägg, citron och grönsaker. 
Ibland även med rökt lax och stenbitsrom.























Får nog ta och göra smörgåstårta någon dag snart, det är ju så himla gott!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar