Leta i den här bloggen

söndag 3 april 2011

Snickerskladdkaka

Här kommer receptet på efterrätten från i fredags, hittade receptet på Jennys matblogg som skrev att det var hennes favoritkladdkaka. Nu ska jag vara ärlig och säga att denna kaka inte var en favorit för mig, av någon anledning verkar jag ha slutat gilla kladdkaka....lite skumt med tanke på att jag älskat det innan, men sen mini C föddes så verkar mitt lukt o smaksinne ändrats (kan det göra det!?!?). I alla fall, anledningen till att jag ända lägger ut receptet är att de övriga 4 som åt tyckte det var jättegott inkl. min sambo som normalt sett inte gillar kladdkaka alls.

Snickerskladdkaka 
till en form på 26 - 28 cm har hon detta (det är en dubbelsats):
4 ägg
6 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
8 msk kakao
3 dl vetemjöl
200 g smält smör
1 center/plopprulle 

Garnering:
2 dl salta jordnötter 
200 g mjölkchoklad  

Gör så här: 
Ställ ugnen på 175 grader. 
Smöra och bröa en form.
Smält smöret till smeten. Låt svalna.
Rör ihop ägg, socker, vaniljsocker, kakao, mjöl och smöret.
Bred ut i formen, tryck sedan i alla center/plopp-och grädda sedan i mitten på ugnen i ca 30 minuter (halverar ni receptet så blir det kortare gräddningstid, den ska vara lite lös i mitten).
Under tiden smälter du mjölkchokladen över ett vattenbad och rör ner jordnötterna.
Fördela sedan detta på kladdkakan och ställ den kallt minst 2 timmar innan servering. 

Servera med vispgrädde.

 

Jag hade en springform på 24 cm och gjorde 3/4 sats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar